[RECENZE] | Charles Brandt - Irčan

Kniha Charlese Brandta se v poslední době stala vyhledávanou záležitosti. Proč? Může za to filmová adaptace produkce Netflixu s Robertem de Nirem v hlavní roli. Je tedy logické, že jsme se i skrze audioknižní hody dočkaly i zvukové nahrávky.

Už při začátku poslechu Irčana mě provázala specifická atmosféra. Poslech mi ihned evokoval další populární díla, například filmovou trilogii Kmotr, nebo videoherní sérii Mafia. Všechny totiž pojednávají o stejné oblasti "podnikání". A pokud někdo prohlásí, jak je v podtitulu uvedené, "tak vy malujete kvartýry", znamená to, že se místnost za chvíli pěkně zbarví do ruda. Atmosféra (audio)knihy je skvělá. A i přes to, že je kniha založená spíše na rozhovorech Charlese Brandta s Frankem Sheeranem (aka Irčanem), má nakonec punc klasického beletristického vyprávění. Jen s tím rozdílem, že vše, co se v knize dozvídáme, se ve skutečnosti opravdu stalo.

Hlas Irčanovi v tomto případě propůjčil Jan Kolařík, který se role zhostil na výbornou. Automaticky jsem jeho hlas přijal a užíval si vyprávění z jeho úst. Jan Kolařík se do své role mafiána pěkně položil, jeho mírně zastřený hlas je to, co příběh v tomto případě posunuje ještě na vyšší úroveň, než je tomu u samotné knižní předlohy. Hudební doprovod není nijak výrazný. Nejprve jsem to považoval za velkou škodu, ale zpětně musím uznat, že jeho cílem bylo lehce podkreslit celé drsné vyprávění. Bylo by zcela zbytečné, kdyby si zbytečně bral kus posluchačovi pozornosti.

Irčan v audioknižní podobě není úplně záležitostí na rychlý poslech. Stopáž se pohybuje okolo necelých sedmnácti hodin. Zároveň je třeba poslechu věnovat dostatečnou pozornost. Kniha v sobě nese spoustu detailů a Frank Sheeran svůj život díky Charlesovi Brandtovi rozebírá celkem dopodrobna. Byla by tedy velká škoda něco nezachytit a přijít o skvělý zážitek. Pokud máte chuť na mafiánské intriky a drsný život člověka, který nešel pro ránu daleko, je Irčan přesně pro vás.

◀ Hodnocení: 80 %

Za recenzní audioknihu děkuji knihkupectví Kosmas.