[RECENZE] | Markus Zusak - Clayův most

Markuse Zusaka zná většina čtenářů (včetně těch českých) bezpochyby díky jeho knize Zlodějka knih, u níž je vidět, že téma 2. světové války neustále táhne a které zároveň může být popsáno v lecčems jinak než ostatní knihy o tomto období. Podařilo se autorovi překonat stín Zlodějky knih?

Na Clayově mostu pracoval Markus Zusak bezmála dvacet let. A teprve tehdy, až se čtenář pořádně do příběhu Zusakovy nové knihy ponoří, zjistí, že se opravdu jedná o autorův opus magnum. Zatímco Zlodějka knih měla cestu ke čtenářům jednoduchou pro své všeobecné a celospolečenské téma druhé světové války, Clayův most si u nich bude hledat oblibu o něco hůře. Proč? S největší pravděpodobností pro svoji komplexitu, nejednoznačnost, určitou snovost, s níž Markus Zusak k vyprávění přistupuje.

Vyprávět příběh o smrti, lásce, zklamání, radosti či mezilidských vztazích se spoustou kliček, metafor a nejednoznačností není nic jednoduché. O nic jednodušší však není takový příběh číst. Markus Zusak se rozhodl zhostit se role vypravěče, který povypráví příběh s velkým p. Takový, jenž až po nějaké době začne dávat smysl a všechny dílky skládačky do sebe takříkajíc zapadnou. Troufám si tvrdit, že právě díky komplexnosti je Clayův most tak dobrou knihou. Takovou, která vám dokáže vyloudit úsměv na tváři, ale zároveň je pro ni zcela snadné vás rozesmutnit nebo se zamyslet nad právě probíhajícím dramatem v ději.

Tou hlavní devízou Markuse Zusaka totiž je, že dokáže vyprávět lidsky. Do svého vyprávění vkládá kus autentičnosti, i když se přitom děj nezakládá na žádných skutečných událostech. Jste jako čtenář zkrátka uhranutí a musíte číst dál, abyste rozpletli to zcela zamotané klubko nejasností, polostínů a domněnek. Jestli očekáváte lehkou četbu, jste na omylu. Pokud však ke Clayově mostu přistoupíte s tím, že vás čeká mimořádný čtenářský zážitek, jistě se jej dočkáte a čtení si užijete.

Sám za sebe mám jistotu, že Clayův most je jedna z mála knih, kterou si v budoucnu přečtu s chutí znovu. Abych znovu prožil ten srdcervoucí příběh Dunbarovic kluků, jejich utrpení a jejich životních vítězství.

◀ Hodnocení: 90 %

Za recenzní výtisk děkuji knihkupectví Kosmas.