[Recenze] | Dušan Taragel, Jozef Gertli Danglár - Pohádky pro neposlušné děti a jejich starostlivé rodiče

Pohádky plné ponaučení

Nakladatelství Host nenabízí pouze knihy pro dospěláky, ale také pro mnohem mladší čtenáře, kteří ocení vtipné ilustrace a kvalitní zpracování. A o tom Pohádky pro neposlušné děti a jejich starostlivé rodiče jsou – o podobě, v jaké se k nim kniha dostává. Publikace je totiž ukázkou prvotřídní kvality.

Postraší i pobaví

Kniha obsahuje celkem čtrnáct povídek, jež jsou krátké, ale o to údernější a přesvědčivější, než kdyby byly rozvleklé. Žádná z nich není delší než patnáct stránek, což je navíc ideální k udržení pozornosti dětského čtenáře. Nápad sepsat odstrašující povídky pochází původem od sousedů – konkrétně slovenského autorského dua skládající se z Dušana Taragela a Jozefa Gertliho Danglára.
A nutno říct, že jejich cit pro to, co by do příběhů měli vložit a jak to podat, je na poměry československé dětské literatury až odzbrojující. Jejich smysl pro humor, jež je v knize použit, je též značně unikátní – tedy spíše tím šíleným způsobem (který se však ve většině případů k příběhům hodí). Tahle kombinace dělá z Pohádek pro neposlušné děti a jejich starostlivé rodiče zvláštním čtivem.

Ilustrace vládnou světu

Z určitého pohledu by se mohlo od autorů jednat spíše o pokus nebo recesi, kdy zkrátka vyzkoušeli sepsat něco šíleného a uvědomili si, že jim to vyšlo. Že by tahle metoda mohla na dětského čtenáře opravdu zapůsobit a mohla by ho jak pobavit, tak i poučit. A to nenásilnou formou – stačí, když jim některý z příběhů přečtou rodiče před spaním nebo si jej přečtou sami. Nebude to to samé, jako když jim maminka a tatínek bude dokolečka vykládat, že se tohle nesmí a tamto nedělá.
Co lze bezpochyby také vyzdvihnout, jsou ilustrace. Jozef Gertli Danglár se na knize vyřádil a jeho ilustrace tak pouze podtrhují šílenost jednotlivých příběhů a mohou probouzet ve čtenářovi hned několik pocitů. Člověk se nad nimi může usmát, povytáhnout obočí, zašklebit se… Svůj účel tedy plní na jedničku. V poslední řadě není od věci vyzdvihnout i samotné provedení. Bez něho by kniha nebyla ničím. Prvotřídní péči odvedlo nakladatelství Host na celkovém vzhledu. Čtenář nejspíše nejvíc ocení vyšší gramáž papíru, která tak dává knize punc malého luxusu.

Spíše pro menší

Člověk však může uvažovat, zda děti opravdu oněch čtrnáct příběhů dokáže nějak postrašit a ponaučit. Děti dnešní doby jsou přeci jen o něco víc otrlejší a dokážou je zaskočit jen velmi šokující věci. Otázkou tedy je, zda jsou Pohádky pro neposlušné děti a jejich starostlivé rodiče stále poplatné. V klidu můžeme říct, že na ty nejmenší fungovat určitě budou, ale se staršími bude již potíž.
Jinak si ale knihu mohou bez problémů přečíst i starostliví rodiče jen tak pro sebe a můžou se u ní zasmát. Třeba v některém příběhu uvidí sami sebe, jak i oni tehdy dělali některou z nepřípustných věcí.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Host.
Knihu lze koupit v e-shopu nakladatelství Host.

> ZDROJE: Obr. 1