[Recenze] John Marco - Bojovníci nebes

Série Tyrani a králové se dočkala svého šestého pokračování s názvem Bojovníci nebes. Epická válečná fantasy, která má přišpendlit čtenáře do křesla a zabavit ho na dlouhé hodiny. Kniha plná soubojů na moři i souši, kde není jasné o vítězi.

Tyrani a králové není u nás zas tak výrazná série. A to ani v případě, pokud to vezmeme pouze v rámci žánru fantasy. To ale nic nebrání tomu si ji pořídit a přečíst, navíc čtenáři nabízí zábavu na dlouhou dobu, neboť série nyní čítá šest knih (Bojovníci nebes jsou posledním dílem). John Marco s touto sérií ještě spadá do staré školy, podle toho také příběh vypadá. Autor nezapře, že si vzal inspiraci u klasiků fantasy literatury - jakými jsou například Tolkien, Eddings, Goodkind a další. John Marco tudíž představuje svůj komplexní svět s hierarchickým systémem a rozdělením.

Ústřední postavou je císař Biagio - tyran, který chce nyní dosáhnout míru. Jenže mu už nikdo nevěří a navíc se ho jeho poddání snaží připravit o trůn. Dost dobře rozehraná fantasy s vysokým potenciálem, jenže ten po nějaké chvíli vyšumí trochu do ztracena. Po dlouhé době jsem si totiž řekl, že si konečně přečtu nějakou pořádnou brakovou fantasy, protože nic jiného ani Bojovníci nebes nejsou. Jenže po pár desítkách stran přišlo zklamání.

Prvních pár kapitol paradoxně ani nečteme o hlavní postavě, Biagio se dostává do popředí až po nějaké době. Což by ani nijak zvlášť nevadilo, koneckonců, to bylo i zajímavé překvapení. Avšak nebýt toho, že zrovna v těch prvních kapitolách nám autor naservíruje neskutečný přehršel jmen a pojmů. Dokonce víc, než co bych čekal od tohoto typu fantasy literatury, je jich neskutečně moc. Člověk se tím tedy musí prokousat a není to nic snadného.

Dál už je příběh plynulejší bez nějakých podobných extrémních pasážích. O napětí se nedá moc mluvit, ale akce je tu dostatek. Bitka střídá bitku a boj, stejně mi však chyběla nějaká hlubší motivace k tomu, abych se dokázal s postavami sžít a pořádně jim fandit v tom, co zrovna dělají. Bojovníci nebes mě nedokázali zas tolik přitáhnout a celý náboj, kterým kniha bezpochyby disponuje, pro mne nebyl nijak zvlášť zajímavý.

Věřím, že spousta čtenářů fantastické literatury dokáže série Tyrani a králové oslovit. U mě se to však nepodařilo - kniha mi přišla choatická, nepřehledná, příběh (ze staré školy, kterou mám sice rád) nijak extra oslnivý. Po zhruba sedmdesáti stranách se kniha již čte dobře a celkem svižně, avšak nedokázalo to nahradit pofidérní začátek. Zkrátka jsem čekal něco víc.

◀ Hodnocení: 50 %

Za recenzní výtisk děkuji Knihcentrum.cz.