[Recenze] | Julian Barnes - Než potkala mě

Dvou stý čtrnáctý svazek edice Světová knihovna nakladatelství Odeon náleží anglickému autorovi Julianu Barnesovi a jeho románu s názvem Než potkala mě. Jedná se o autorův druhý napsaný román a pochází dokonce již z roku 1982. Má taková kniha stále co nabídnout?

Graham Hendrick je profesorem na Londýnské univerzitě a přednáší zde britské dějiny. Již patnáct let je šťastně ženatý se svojí ženou Barbarou. Jenže po těchto patnácti letech do jejich vztahu přichází pochybnosti a jakási odevzdanost. Graham se čím dál tím víc své ženě vzdaluje, o to víc, když jednou potkává krásnou filmovou herečku Ann. Profesor tak záhy svoji ženu opouští a na společnou životní cestu se vydává s Ann. Jenže to netuší, jak moc si pod sebou začíná podřezávat větev.

Ústředním tématem Barnesova románu je nevěra. Ať už je to nevěra ze strany Grahama nebo také ze strany Anny. Právě Annina nevěra se v knize řeší téměř celou dobu. Graham se poté, co se dozvěděl, že Anna měla dřívější milence, snaží zjistit, zda je mu nevěrná. Rozehrává se tak partie, kdy nemáte sebemenší tušení, jestli by bylo odhalení Anniny nevěry pro Grahama vlastně dobře či špatně.

Děj postupuje velmi pomalu a rozvláčnost je pro knihu vskutku charakteristická. Než dojde k nějaké katarzi a k rozhodnutí Grahama opustit Barbaru, uběhne nějaký čas. Poté je samotný děj o něco zajímavější, přesto se dostáváme do fáze, kdy děj vyloženě neeskaluje, ale spíše pluje. Jako čtenář pak musíte pouze zpovzdálí sledovat Grahamovu posedlost po zjištění, kolik měla Anna milenců, zda se s někým z nich stále schází a zda mu nezahýbá.

Po nějaké době začne být ústřední zápletka velmi repetitivní a autor se musí hodně snažit, aby dokázal nějak zaujmout. Samozřejmě více než samotný děj jsou zajímavější myšlenky a vnitřní pohnutky hlavního hrdiny. Přestože je téma i v dnešní době velmi aktuální (i přes fakt, že je kniha z roku 1982), může se zdát i těch 200 stránek jako velmi rozsáhlé dílo, které by si místy zasloužilo nějaké úpravy a zejména pokrácení.

Já sám se do budoucna chystám přečíst si knihu ještě jednou, protože věřím, že zrovna takovým typům knih musí člověk dát i druhou šanci, aby v nich objevil něco, co předtím mohl jednoduše přehlédnout. I tak se však jedná o zajímavý počin a věřím, že čtenářům, kteří hledají příběh o komplikovaných mezilidských vztazích, je kniha Než potkala mě přesně ta pravá.

◀ Hodnocení: 60 %

Za recenzní výtisk děkuji Knižnímu klubu.