[Recenze] | Liliana Fabisińská - Houby

Houby jsou obrazovou publikací nejen pro dětské, ale i dospělé čtenáře, kteří se chtějí právě o houbách dozvědět víc. Tedy to, co většinou není ani v učebnicích. Shrnuje zajímavosti ze světa hub, faktické skutečnosti a informace, které se hub týkají i v přeneseném slova smyslu. A je paráda na ně koukat.

Houby od Liliany Fabisińské v sobě snoubí dvě věci - pěkný vizuál a spoustu zajímavých informací. To z nich dělá skvělou obrazovou publikaci do každé rodiny (nebo třeba knihovny), kterou ocení různorodé skupiny čtenáři. Nejvíce sice bezpochyby děti, ale službu určitě poskytne i dospělým, kteří mohou z knihy dětem předčítat nebo ji využít při čtení společném.

V 39 kapitolách se dozvídáme zajímavosti o různých druzích hub. Samozřejmě nesmí chybět ani upozornění, že houby dřív patřily do říše rostlin. Až o něco později tvoří samostatnou skupiny, protože se nejedná ani o živočichy, ani o rostliny. A tak můžeme v jednotlivých kapitolách pozorovat a číst o houbách lesních, jedovatých, jedlých, vzácných či třeba dřevokazných. A je rozhodně na co se koukat.

Grafická stránka této publikace totiž hraje prim. Ilustrace a kresby jsou to, co na knize nejvíce oceníte (i když text zde z očividných důvodů hraje také důležitou roli). Liliana Fabisińská mísí klasické kresby s kolažově pojatými malůvkami a grafickými vyobrazeními přímo hub nebo věcí, rostlin nebo zvířat, které dotvářejí atmosféru konkrétních kapitol. Jedná se o vynikající práci. I proto, že se s autorčiným výtvarným stylem může zejména dětský čtenář velmi dobře ztotožnit a přimknout k němu skrze jeho jednoduchost, ale zároveň i hravost.

Houby bych chtěl doporučit každému čtenáři, který má pro tento typ publikací slabost a také těm, kteří mají doma zvídavé díte, jenž by se chtěl dozvědět něco o světě kolem nás. Proč mu neukázat zrovna svět hub, který je ve skutečnosti pro ten lidský velmi potřebný? Myslím si, že ze čtení a objevování takového světa budou děti nadšené a že společně s nádhernými ilustracemi knihu s chutí přečtou.

◀ Hodnocení: 100 %

Za recenzní výtisk děkuji Knižnímu klubu.