[Recenze] | Kevin Eastman & Peter Laird - Želvy Ninja: Menu číslo 1 + 2

Snad všichni je znají. A kdo ne, ten to bezpochyby rychle napraví, protože o nich minimálně slyšel. To, že jsou Želvy Ninja stále v kurzu, dokazuje i vznik amerického filmového remaku, na nějž v dohledné době naváže i druhý díl. Není proto divu, že se i v našich končinách fanoušci dočkali a mohou si přečíst první svazky komiksového příběhu o přerostlých želvách, které ovládají schopnosti ninjů.

Leonardo, Raphaelo, Michelangelo a Donatello - to jsou naši hrdinové. Ve světě, kde není Batman, Superman ani Spider-Man, se lidé dočkají pomoci jedině těchto želv ninja, přerostlých zelených a maskovaných mutantů. V Menu číslo 1 se želvy musí postavit přímo proti svému úhlavnímu nepříteli - samotnému Trhačovi. Chce totiž na nich provést svoji pomstu z minulosti a nic a nikdo mu v tom nezabrání. Želvy se v průběhu svého dobrodružství setkávají April O'Neilovou, televizní reportérkou, která jako první člověk vyslechne příběh zelených plazů. Ve druhém svazku se Leonardo, Raphaelo, Michelangelo a Donatello vydávají do vesmíru, na planetu, které vládnou podivní a krutí triceratoni. Želvy tak musí zjistit, jak se vypořádat s utlačovateli planety a hlavně, jak se dostat zpět na Zemi. Aby se tak stalo, využívají služeb průvodce - vědce v těle robota jménem Honeycutt.

Vzpomínám si na doby, kdy jsem jako malý každé ráno vstával, abych sledoval Pokémony, My z Kačerova nebo právě Želvy Ninja. Právě animovaný seriál tyto mutantí hrdiny proslavil asi nejvíc, za jistou klasiku v rámci oddechovek považuji i filmovou trilogii z devadesátých let (tak trochu moje srdcovka). Na české vydání komiksu jsem se tedy patřičně těšil. Moje očekávání se splnila, dostal jsem pořádnou dávku nostalgie, drsného vyprávění, bojových scén, ale i vcelku šílených momentů.

Nenechte se zmást. Komiksové želvy nejsou tak roztomiloučké jako ty seriálové. Leonardo, Raphaelo, Michelangelo a Donatello se zde chovají víc drsně a vyspěle. Stále jsou to puberťáci, ale z vlastností jim typických si toho vzali pramálo. Jistě za to může i kresba, díky které vypadají želvy trochu zlověstněji. Dospělému čtenáři tento fakt rozhodně vadit nebude, překvapení však mohou být ti, jež jsou vyloženě zvyklí na mírumilovné a naivní ninja plazí bojovníky. Každopádně to beru jako plus - nic nesmí být pořád sluníčkové.

Příběhově jsou oba dva svazky bez problémů. Ten první víceméně vypráví klasický souboj proti zloduchovi, který se žene za pomstou, a připravuje čtenáře na druhý díl. Želvy řeší, kam zmizel Tříska a tak se vydávají po jeho stopách do tajemné budovy, kde se to hemží podivnými roboty. Čirou náhodou spustí zařízení, které je vypraví na zcela cizí planetu. A právě druhý svazek je důkazem, že komiksové Želvy Ninja jsou zcela jiné než ty filmové. Boj proti robotickým výtvorům a cestování v čase je zkrátka něco jiného, než neustále bojovat proti přisluhovačům Trhače. Menu číslo 2 tedy může překvapit ještě víc než jeho předchůdce, ale není to rozhodně špatně.

Kresba Kevina Eastmana a Petera Lairda hodně využívá stínování, díky kterému komiksy získávají hloubku a ponuřejší atmosféru. Je sice drsná, ale přesto hezká na pohled, člověk se jí může kochat a obdivovat ji. Autoři se navíc snaží tvořit komiks co nejvíce pestrobarevný, Eastman a Laird se opravdu nebojí využívat velké škály barev, které navzájem vytvářejí kontrast nebo se naopak krásně doplňují.

I když nejste skálopevný fanoušek Želv Ninja, četbu prvních dvou svazků si dozajista vychutnáte, věřte mi.

◀ Hodnocení: 90 %

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Comics Centrum.