[Recenze] | Walter Isaacson - Leonardo da Vinci

Walter Isaacson je na poli spisovatelů i českým čtenářům již jistě známou osobností. Je to přeci právě Isaacson, který nám přinesl rozsáhlý životopis Steva Jobse. Již před touto knihou měl na kontě životopisy dalších slavných osobností, a to Alberta Einsteina a Benjamina Franklina. Proto není divu, že se pustil prozkoumávat život dalšího doslova mistrovského velikána - Leonarda da Vinciho.

Člověk, jehož tvorbu a úžasnou mysl obdivují lidé po celé světě. Leonardo da Vinci byl nejen svého času, ale i z pohledu dnešní doby velikán s velkým V. Je proto jen rozumné, že se Walter Isaacson jal prozkoumat právě jeho život a všechno, co se Leonarda týkalo. Od útlého dětství až po jeho smrt a jeho následný odkaz, který po sobě tento všestranný umělec zanechal.

Leonardo da Vinci je mi jako osobnost velmi blízká. Jako člověk mohl sice mít své mouchy, ale je to právě ona všestrannost, která z něj dělá člověka, k němuž vzhlížím. To, že dokázal promítnout své myšlenky, přístupy a vědění do různých oblastí lidského života, a to nejen v rámci umění. A také to, že si jej mohou lidé připomínat prostřednictvím toho, co vše vytvořil, tudíž jej nezapomenou ani další generace po nás.

Walter Isaacson měl opět jistě nelehký úkol - provést důkladnou rešerši, sesbírat všemožné zdroje informací a poté je zredukovat a přepsat do podoby knihy, kterou dnes můžeme držet v rukou. A jeho práce je i v případě knihy o Leonardu da Vincim nepopiratelná. Isaacson má totiž nejen dar se řádně opírat o různorodé informační prameny a podložit tak svoje poznatky právě těmito nalezenými zdroji, ale také dar psát poutavě, čtivě, zkrátka tak, aby čtenář neměl pocit, že čte vyloženě literaturu faktu.

Leonardův životopis sice do literatury faktu bezpochyby spadá, ale je velmi precizně obohacený o jistý beletristický prvek, který podporuje onu čtivost a lehkost. Právě proto se životopisy Waltera Isaacsona mohou dostat mezi velkou masou čtenářů. A tak jsem mohl celý Leonardův život prožít i já. Byla to opravdu velká jízda a já jsem rád, že se mi kniha dostala do rukou.

◀ Hodnocení: 90 %

Za recenzní výtisk děkuji Knihcentru.