[Recenze] | Hayley Barker - Poslední číslo

Romeo a Julie v blízké budoucnosti. Dokážete si to představit? Takový je totiž asi nejlepší popis děje knihy Poslední číslo. Dva lidé, každý z nich pocházející z rozdílných poměrů, kteří k sobě i přes nepřízeň osudu najdou cestu. A to vše ve futuristickém světě. Že to zní šíleně? Možná se budete divit, ale nakonec to asi nebude tak špatné.

Příběh sleduje osudy dvou mladých lidí, Bena a Hošiko. Ben je Čistý. Má výsadní postavení a má téměř všechno privilegia, která dnes máme my. Hošiko proti tomu je Drek, otrokyně, která pracuje jako akrobatka v cirkuse. Cirkuse, který jednoho dne navštíví Ben se svojí rodinou. Hra osudu svede mladíka s dívkou dohromady, jenže co s touto láskou ve světě, kde je spojení Čistého s Drekem absolutně nepřípustné?

Jak už bylo napsáno na začátku. Základ dějové linie je jako vyšitý z Romea a Julii, kteří se navzdory svému původu z rozdílných rodů do sebe zamilují a nemohou bez sebe žít. Tu až příliš okatou podobnost Poslednímu číslu však odpustíte, neboť to je snad jediné, kde nějaká podobnost končí. Pak už jste autorkou vržení do nemilosrdného světa, kde Drekové slouží jako otroci a zároveň i zábava Čistým. Kde Drekové umírají každý den klidně i po desítkách, aby to Čisté uspokojilo, zvláště pak v cirkuse, ve kterém působí Hošiko.

Jasně, můžeme si říkat, že kniha je celkově schematická, nevyužívá žádných nápaditostí a že to vlastně není nic nového pod sluncem. Je to pravda, avšak styl, jakým je příběh vyprávěný, má cosi do sebe. Autorka velmi věrně popisuje nejen každodenní útrapy Hošiko, která nemusí přežít další den v cirkuse, ale také překážky, s nimiž se musí potýkat Ben, aby za každou cenu našel cestu k Hošiko.

Jestliže čekáte patetické zamilované pohledy a scény, které jsou jedno velké klišé, překvapím vás. Téměř na ně nenarazíte. A pokud ano, rozhodně nevyznívají nijak pateticky nebo prvoplánově. Je to spíše opravdu příběh jedné lásky, který je zároveň nelítostný a krutý a v některých místech si nebere servítky. Přesně takový, který se k dobovému (docela antiutopistickému) zasazení hodí. Pokud tedy hledáte čtivý příběh, Poslední číslo na vás čeká. A je nakonec úplně jedno, jestli se jedná o young adult či nikoliv.

◀ Hodnocení: 70 %

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský.