[Recenze] | Gwenda Bond - Stranger Things: Temný experiment

Seriál Stranger Things je velkým a zprvu jistě i nečekaným fenoménem. Kombinace retra 60. a 70. let minulého století se záhadnými a nadpřirozenými prvky byla očividně trefa do černého. Po třech sériích se čeští diváci dočkávají i knižního doplňku s příběhem, který nás zavede do minulosti. Tam, kde to všechno začalo.

Na počátku byla Terry. Holka, která se dostane jako dobrovolník na experimentální výzkum. Sice náhodou, ale platí dobře, takže je to výhra pro obě strany. Postupně s dalšími svými kamarády podstupuje čím dál tím tajuplnější a částečně i děsivější pokusy, ve kterých hrají hlavní roli drogy a halucinogenní látky. A taky nadpřirozené schopnosti.

Temný experiment v sobě nese jednu nespornou výhodu. Nese na sobě značku oblíbeného seriálu a dějově odkrývá alespoň trochu to, co chtějí všichni jeho fanoušci vědět - co a jak bylo na začátku toho všeho. Jako prequel funguje Temný experiment dobře a přináší vyprávění o začátcích celého experimentu. Tajemnou atmosférou tento příběh oplývá zhruba stejně jako seriál, feeling pozdních 60. let je cítit, jen toho napětí a hrůz narozdíl od seriálu nelze čekat tolik. Místo toho, abychom četli o Demogorgonovi a o přecházení na druhou stranu, se dozvídáme více o ústřední postavě Terry, z níž se (a již od počátku to každý čtenář bude tušit) vylíhne matka Jedenáctky.

Čtení Temného experimentu příjemně ubíhá. Seriáloví fanoušci jistě zhltnou knihu na jeden zátah v honbě za odhalením skutečností, co stálo na počátku experimentu. Kniha si může získat i ty čtenáře, kteří se na seriál ještě vůbec nepodívali. Funguje sama o sobě. Některé lidi může tedy povzbudit si seriál pustit a nasát tu pravou retro temnou atmosféru.

Temný experiment však nenabízí nic speciálního. Kromě popisu samotného experimentu a zjištění, jak vše začalo, se nedočkáme ničeho zásadního. Akce je pomálu a vše nejdůležitější autorka předestře až v poslední třetině knihy. Je také velká škoda, že asi ani nedočkáme výcviku Jedenáctky, protože kniha končí ve chvíli, kdy je jako malá holčička Terry odebrána právě pro účely experimentu. To by zrovna pro fanoušky seriálu byl lepší materiál ke zpracování. Přesto je pěkné nahlédnout pod pokličku a mít knihu jako doplněk k fenoménu seriálu Stranger Things.

◀ Hodnocení: 60 %

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský.