[Recenze] | Frank Miller - Teror ve jménu víry

Komiks, který jde proti proudu. Který je aktuální, kontroverzní, krutý a značně ideologický. Pokud však na něčem dělá Frank Miller, pokušení přečíst si daný komiks je mnohem větší než milion negativních názorů. A kolik jich právě na Teror ve jménu víry je...

Přesto přese všechnu kritiku na nejnovější počin Franka Millera, bude můj názor vesměs pozitivní. Abychom si hned ze začátku rozuměli - já nesouhlasím s ideologií, kterou autor v komiksu prezentuje. Nemůžu se s ní ztotožnit i přes fakt, co vše mají islamisté na svědomí. Oplácet zlo zlem je prostě špatné, a proto v tomto ohledu nemá Miller u mě žádné sympatie. Je otázkou, jak moc chtěl americký kreslíř šokovat, jak moc myslel to, co v Teroru ve jménu víry vypráví. A věřím, že to je diskuse na dlouhou dobu.

Pokud však budeme koukat na kresbu a příběh, nezbude nám nic jiného, než Millerovi zatleskat a poklonit se mu. Tam, kde se svým stylem začal u Sin City a pokračoval u 300, tady jeho um dosahuje vrcholu. Proč?

Vezměme to od začátku. Teror ve jménu víry měl původně existovat jako komiks s Batmanem v hlavní roli. Z toho však nějak sešlo a místo toho se hlavní role ujala postava Správkař. Další postava - Natálie Stacková - nápadně připomíná Catwoman. Ti dva se pak postaví svatým bojovníkům, kteří chtějí zničit celé Empire City. A neváhají využít těch nejbrutálnějších technik. Tak trochu superhrdinský komiks v jiném hávu, že?

Tím nejhlavnějším tahákem je však kresba. Kdo se s Millerovým stylem už měl tu čest setkat, bude uchvácen. Kdo ještě nikoliv, bude docela překvapen. Americký autor pracuje s motivem černobílé kresby, kterou mnohdy doplní o jeden výrazný barevný prvek. Červené podrážky bot, modré tetování, růžové rty. Pokaždé je barvou obraz jaksi umocněný - tak, aby nejspíš ještě více vynikla černobílá kombinace. Frank Miller se už samotnou kresbou záměrně snaží navodit ponurou atmosféru a chaotické chování hrdinů - různými škrábanci, cákanci a šumem společně s užitím čar různé tloušťky. Kresba tak vypadá, jako by byla provedena surově, až skoro nedbale. Paradoxně právě tímto si mě Teror ve jménu víry získal.

Ať už vyznívá komiks xenofobně a islamofobisticky, člověk musí uznat, že Frank Miller je ve svém oboru špička, která umí udělat dobrý komiks. A jako takový hodnotím Teror ve jménu víry velmi pozitivně.

◀ Hodnocení: 90 %

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Comics Centrum.

V případě, že Vás kniha zaujala, neváhejte se podívat stránky nakladatelství Comics Centrum.